Hem » Allt vanligare med fler kommunikationskanaler för städföretagen

Allt vanligare med fler kommunikationskanaler för städföretagen

 

Med många olika kanaler inom social media och andra kommunikationskanaler är det idag inte lika självklart att man alltid ringer eller mailar ett städföretag när man vill ha kontakt med dem. Alternativen blir allt fler och det är tydligt att unga personer utnyttjar dessa väger i allt större grad.

Hur gör du om du vill ha kontakt med ett städföretag? Söker upp deras telefonnummer och ringer dem? I så fall tillhör du en skara som blir allt färre. För flera städföretag vittnar om att det blir allt färre beställningar och frågor som kommer in via telefon. Istället ökar kommunikation via social media och andra kommunikationskanaler.

Ett exempel kan visas då en person vill boka flyttstädning med Perfekt Städ (Malmöbaserat städföretag). När man kommer till deras sida om flyttstädning visar sig direkt flera olika alternativ att få kontakt med företaget.

Längst upp på webbplatsen visas telefonnumret, i likhet med de flesta städföretag. Det som är mer ovanligt att de även har ”Jag vill bli uppringd”. Ett uppskattat sätt för kunderna att slippa stå i telefonkö eller knappa sig fram till rätt person. Städföretaget ringer upp när ledig administrativ personal har möjlighet till det.

Utöver telefon erbjuds chatmöjlighet. Även detta är något som många experter inom E-handel och digital marknadsföring lyfter upp som en stark fördel i kommunikation med kunderna. En enkel fråga kan ställas i chatten och medan man surfar vidare väntar man på att företaget ska svara.

Just detta städföretag har även Facebookkanal som nås via hemsidan. Självklart kan man även maila eller skicka in meddelande via deras formulär.

Ska man alltså satsa på att synas ”överallt”?

Nej, enligt experter på social media är det viktigt att synas. Men framförallt att göra det ordentligt. Att ha en Facebooksida som man inte uppdaterar mer än en gång varannan månad är sämre än att inte ha någon sida alls. Att ha en chat är funktionellt – men då ska man även finnas tillgänglig.

Oavsett vad man satsar på så är i alla fall trenden tydlig. Städningen bokas digitalt och det är något som städföretagen behöver anpassa sig efter.

 

 

 

 

 

admin

Tillbaka till toppen