Hemstädning i Uppsala

– Jämför pris med upp till 5 offerter

Hem » Frågor att ställa innan du anlitar ett städbolag

Frågor att ställa innan du anlitar ett städbolag

För att få den service som du förväntar dig när du anlitar ett städbolag är det viktigt att du ställer rätt frågor. Var noga med att uppge om det finns något som städbolaget inte kan förvänta sig, extra smutsigt eller stora fönster, tillexempel. Genom att ha en ärlig kommunikation före ni tecknar ett avtal minskar risken att bli missnöjd.

Det finns gott om tillfällen då många väljer att anlita ett städföretag, oavsett anledning har du säkert en tanke om slutresultatet. Vad som ingår i ett städuppdrag är väldigt olika, för att du ska få den städning utförd som du har förväntat dig är det viktigt att du tar reda på vad som ingår. Här presenteras en sammanfattning av den längre listan ”Anlita ett städbolag

Vad ingår i städningen?

Det finns ingen standard för vad som ingår i ett städuppdrag, därför är det viktigt att du kontrollerar vad som ingår innan du anlitar ett nytt städbolag.

  • Fönsterputs
  • Damning
  • Torka av väggar
  • Torka av dörrar
  • Tömma sopor
  • Plocka i/ur diskmaskin
  • Flytta på möbler för att dammsuga/ skura golv
  • Vika tvätt
  • Plocka undan leksaker
  • Torka ur skåp

Vilken utrustning ingår?

Vid hemstäd är det inte alltid som städföretaget tillhandahåller utrustning, utan de kan förvänta sig att du som kund ska stå för det. Det beror på flera olika anledningar, allergier och annan känslighet är vanligast. Det är inte heller ergonomiskt att bära runt på all utrustning till flera olika kunder på en och samma dag.

Har de F-skatt och kan dra RUT-avdrag?

Kontrollera att städföretaget har F-skattsedel och att de kan dra av RUT-avdraget direkt innan du får fakturan. Att ta ansvar och se till att de du anlitar betalar skatt och arbetsgivaravgifter som de ska är också ett sätt att se att det är ett seriöst bolag.

Hur hanterar städfirman klagomål?

Fråga efter rutiner för klagomål innan du skriver på ett avtal, att inte vara överens om en tjänsts kvalité är inte ovanligt eller konstigt. Att fråga efter städfirmans rutiner vid eventuella klagomål kan ge dig en förhandsvisning för vad du kan vänta dig om du inte är nöjd. Alla seriösa företag har rutiner för reklamationer och klagomål.

admin

Tillbaka till toppen