Hem » Gig-ekonomin tar marknadsandelar även in om städ

Gig-ekonomin tar marknadsandelar även in om städ

Den så kallade ”gigekonomin” och företag som är verksamma inom denna bransch har bemötts av både ris och ros. Oavsett vad man tycker om utvecklingen så är delningsekonomin och gig-arbeten något som växer i Sverige och internationellt. En utveckling som även börjar utmana inom städ- och flyttjänster.

I Sverige finns idag flera företag som är verksamma inom gigekonomin. Företag som bygger upp plattformar som hjälper personer som vill ha hjälp att hitta hjälpen hos personer som söker extrajobb. Plattformar som därmed har liknande upplägg som den internationella jätten Fiverr men med skillnaden att det är tjänster i vardagen som utförs istället för digitala produkter/tjänster.

Från pizza till städning

Exempel på företag inom gigekonomin är:

Fodora – Fodora är idag en av Sveriges största företag inom gigekonomi. Affärsidén är att erbjuda utkörning av hämtmat och att de som jobbar får betalt per utfört uppdrag. Genom att anmäla sig på hemsidan går det att bli antagen som bud inom främst mat och dryck.

Yepstr – En app som primärt vänder sig till ungdomar som söker extrainkomst. Enklare arbeten utförs så som att vara barnvakt, klippa gräset eller hjälpa till med flytthjälp. Yepstr är en av de få företag som valt att anställa giggarna vilket innebär att de är försäkrade och skatt automatiskt betalas.

Uber – Uber kan ses som den tjänst som ”banade väg” för många andra. Agera ”taxichaufför” och skjutsa de som behöver åka någonstans. Priset, och därmed vad man tjänar, beror på efterfrågan på chaufförer.

Som visas ovan har de flesta företag valt att specialisera sig på en viss kundgrupp eller kompetens. Medan Yepstr främst värvar ungdomar och unga vuxna krävs det körkort för att kunna registrera sig på Uber.

Påverkar städbranschen

Hur gig-ekonomin kommer att påverka städbranschen återstår att se men eftersom det är yrke där ingen längre utbildning krävs är det troligtvis en bransch där gigen kommer att växa. Redan nu erbjuds exempelvis enklare städtjänster samt flyttjänster från vissa av dessa företag.

Det kan vara något som dagens städföretag kan behöva bemöta och hitta vägar för att försvara sina positioner på marknaden. En trend inom städ är att erbjuda kompletta paketlösningar med bland annat städning, magasinering och flytthjälp i ett. Med tanke på hur gig-ekonomin är uppbyggd kan det vara ett sätt att differentiera verksamheten mot gigen.

 

 

admin

Tillbaka till toppen