Hem » Städbranschens utmaningar idag

Städbranschens utmaningar idag

Städbranschen har genomgått en omvälvande resa på bara ett par decennier. Ökad BNP per capita, RUT-avdraget och en mer avslappnad attityd till hemstädning är exempel på saker som alla haft sin påverkan.

Att antalet anställda i privat företag har ökat från ca 41 000 till 56 000 på mindre än tio år säger något. Hemstädning som tjänst som är efterfrågad, och RUT-avdraget gör att det kan erbjudas till ett pris som många tycker är okej. Emellertid finns det utmaningar som kan hota städbranschens goda utveckling.

Svårt att hitta medarbetare

Enligt en undersökning genomförd av Demoskop (2017) menar 80 procent av branschorganisationen Serviceföretagens medlemsföretag att det är svårt att hitta rätt medarbetare. Över hälften av de tillfrågade anser att turordningsreglerna är för stränga och att krångel med regler är ett ganska stort, eller mycket stort, problem. Att det är svårt att hitta medarbetare trots arbetslösheten tyder på att förändringar krävs.

Kostnaderna ökar mer än priserna

Statistik från SCB visar att städföretagens kostnader ökar mer än priserna. Många entreprenörer i branschen menar att osund konkurrens från offentliga aktörer och oseriösa  företag i branschen gör det svårt att vara konkurrenskraftig. Serviceföretagen uppger att villkoren som gäller vid upphandlingar inte är tillräckliga för att alltid stänga ut de oseriösa aktörerna.

Majoriteten av anställda i städbranschen har privata arbetsgivare, närmare bestämt 63 procent.  Den delen som har offentliga arbetsgivare har minskad med nästan en femtedel sedan år 2005.

Konkurrensen

Som nämnt ovan anser många företagare att det blivit svårt att hålla nere till priserna, bland annat till följd av att oseriösa aktörer är svåra att konkurrera med. En aktör som inte städar regelriktigt, eller som till exempel använder svart arbetskraft, kan givetvis hålla nere sina priser lägre än företagare som sköter allt efter konstens alla regler.

Som en följd av utvecklingen har det dykt upp en rad aktörer som jämför offerter mellan olika företag. Det här kan vara positivt, givet att aktören som hämtar in offerter samarbetar med schyssta företag. Det finns flera fördelar med att jämföra städpriser– framförallt att konsumenten ska kunna få en så bra tjänst som möjligt till ett så bra pris som möjligt. Samtidigt kan det givetvis innebära hårdare konkurrens när det blir så enkelt att jämföra olika företag mot varandra.

 

I Europa

Sannolikt är många av utmaningarna i Sverige även närvarande i andra delar världen, i synnerhet i övriga Europa. Precis som städbranschen har växt här, har den även växt internationellt. På 20 års tid har sysselsättningen ökat med 80 procent, och omsätter idag 107 miljarder euro, enligt en trendrapport från EFCI (The European Cleaning Industry), år 2016. Rapporten går att hitta online och bjuder på läsning och statistik kring städbranschen i Europa och internationellt.

 

 

 

 

admin

Tillbaka till toppen